Home / Vijesti / BiH / Intervju – Sabahudin ef. Sijamhodžić: Čovjek koji uvodi digitalnu revoluciju u mektebskoj nastavi
Intervju – Sabahudin ef. Sijamhodžić: Čovjek koji uvodi digitalnu revoluciju u mektebskoj nastavi

Intervju – Sabahudin ef. Sijamhodžić: Čovjek koji uvodi digitalnu revoluciju u mektebskoj nastavi

Uprava za vjerske poslove Rijaseta pokrenula je projekt pod nazivomOnlinemekteb. Riječ je o jedinstvenom projektu osnovnog islamskog obrazovanja koji će Islamska zajednica vjernicima ponuditi u narednom periodu. Projekat će u punom kapacitetu s radom krenuti u septembru. Za naš portal govori autor projekta Sabahuddin ef. Sijamhodžić, projekt-menadžer i imam iz Bužima koji zadnjih godina radi kao imam džemata Gazi Alijin mesdžid iz St. Gallena (Švicarska).

–  Otkud ideja da počneš raditi na tom projektu?

Sijamhodžić: Danas su jako rijetki ljudi, ako ih uopće i ima, koji ne koriste tehnološke izume u svakodnevnom životu. Prije otprilike deset godina nismo imali javno dostupne multimedijalne uređaje kao npr. smartphone, tablet, smartwatch i sl., a bez njih je danas teško zamisliti svakodnevni život. Razni izumi i tehnička pomagala dodiruju i mijenjaju (skoro) sve aspekte naših života. Tako je i sa aspektom obrazovanja. Danas više nije pitanje hoćemo li ili nećemo koristiti npr. internet, nego je samo pitanje kako ćemo ga koristiti. Rekao bih da se ista tvrdnja može primjeniti i na mekteb, kao osnovni oblik islamskog obrazovanja u Islamskoj zajednici, i ona bi glasila: Uopće nije pitanje ta li ćemo ili nećemo koristiti internet i brojna multimedijalna tehnička pomagala u prenošenju osnovnih znanja o islamu našim najmlađim, nego je pitanje kako ćemo to najkvalitetnije uraditi.

– Koliko dugo si radio na njemu?

Sijamhodžić: Prije više od godinu i pol dana su se rađele prve ideje. A konkretna realizacija je krenula u ramazanu prošle godine. Znači, uz izvijesne pripreme, na projektu se radi nešto više od godinu dana.

– Da li si imao podrsku od nekoga?

sijamhodzicSijamhodžić: Stvarna podrška ili bolje reći najprisnija i najkonkretnija saradnja u promišljanju svih koraka i njihovoj realizaciji je bila od Nermina Elkasovića, profesora informatike u St. Gallenu, koji je predložio da koristimo edukativnu platformu Moodle kao osnovu za onlinemekteb. Moodle danas koristi više od 70 miliona ljudi u svijetu. Pored nas dvojice u dosadašnjem radu je učestvovalo još nekoliko osoba, a jedan moj džematlija nas je, nakon što sam mu pričao o projektu, pomogao finansijski tako da smo platili domene, server, hosting,… Tokom proteklog perioda stupio sam u kontak sa više od stotinu osoba tražeći njihov savjet, sugestiju, smjerodavnu krtiku,… Među njima ima muftija, gl. imama, imama, univerzitetskih profesora, ljekara, studenata, a ponajviše roditelja… Veliki broj mi se javio i svojim sugestijama učestvovao u uobličavanju Onlinemekteba. Posebno mi je draga podrška mojih kolega imama okupljenih u Savjetu glavnog imama Islamske zajednice Bošnjaka u Švicarskoj.

– Postoji li bojazan da ce onlinemekteb odvući djecu od odlaska u mekteb?

Sijamhodžić: Ovo je pitanje nam je često postavljano. Ne postoji ama baš nikakava bojazan za to. Prije svega što je Onlinemekteb zamišljen i koncipiran kao dodatni ili dopunski program klasične mektebske nastave. Svaki korisnik će pristupne šifre za korištenje Onlinemekteba dobijati od svog muallima koji učenike iz svog stvarnog mekteba ima i na Onlinemektebu. Istina, tim Onlinemekteba će pružati podršku i dodjeljivati pristup sadržajima hiljadama odraslih ljudi koji nisu išli u mekteb u svome djetinjstvu ili onima koji pak žele obnoviti nekad (na)učena znanja, kao i djeci koja iz nekog razloga nisu upisana u mektebe.

– Koliko će djeci biti komplikovano korištenje Onlinemekteba?

Sijamhodžić: Otprilike kao i korištenje Facebooka.

– Da li je pogodan i za odrasle?

Sijamhodžić: Sturktura Onlinemekteba je utemeljena na Nastavnom planu i programu za mektebsku nastavu Islamske zajednice u BiH. Direktor Uprave za vjerska pitanja je najavio izmjene NPP što će Onlinemekteb u svom daljem razvoju pratiti. Nadamo se da će budući NPP tretirati i to pitanje, a mi smo u strukturi Onlinemekteba predvidjeli i sadržaje za odrasle. Osnovna znanja o vjeri koje trebamo posjedovati nas ne pitaju za godine, te su i sadržaji na Onlinemektebu jednako pogodni za odrasle, kao i za djecu.

– Imamo još jedan “problem”. Naime, neki kažu da djeca previše provode vremena za kompjuterom i da ih treba odvajati od kompjutera, a sad im se, eto, nudi i Onlinemekteb. Vidiš li ti tu problem?

Sijamhodžić:Hajdemo o tome govoriti na ovaj način. Naša djeca već jesu satima vezana za kompjutere i bez onlinemekteba. Satima traće vrijeme na besmislenim i besciljnim igricama. Radili smo malo istraživanje i došli do podataka da se smatra socijalnim slučajem ona porodica koja nema kompjuter, a skoro da i nemate porodicu da bar neko iz nje nema svoj FB profil. Ja bih volio da svojoj djeci imam ponuditi kvalitetne i njihovom uzrastu prilagođene edukativne igrice sa islamskim sadržajem, kvalitetne crtane filmove i sl. Zaprepašćuje činjenica da je više od 90% islamskih sadržaja dostupnih na interentu usmjereno ka odraslim muslimanima. (Skoro) niko se ne bavi djecom. Ne postoji kvalitetan crtani film u HD kvaliteti koji je bilo ko sinhronizirao na bosanski jezik, a da ne govorimo o produkciji . Zaprepastio sam se tragajući na internetu za najobičnijim crtežima za bojanje sa islamskim sadržajem. Ili sam ja bio nesposoban da to nađem i ponudim svojoj četverogodišnjoj kćerki, da uz Hallo Kitty, Minnie Maus i sl boji i djevojčice sa hidžabom ili neke islamske motive. Međutim, toga skoro da i nema. Pa evo, neka me neko dematira i kaže da li postoji na bosanskom jeziku snimljen kvalitetan video-materijal koji prikazuje kako se uzima abdest, kako se klanja,… Ima pregršt amaterskih pokušaja i molim dragoga Boga da sve te ljude nagradi na tome, ali ja ne znam šta se to dešava s nama da nikako ne možemo prešaltati i skontati, kao narod, kao Ummet, da je ovo neko drugo vrijeme koje ima neke druge oblike prenošenja islamske poruke na generacije koje doalze. Podsjeća me to na vrijeme od prije stotinu godina kada su napadali i osporavali vizionarski pristup obrazovanju muslimanskih masa koje je vodio reisu-l-ulema Čauševića,koji je insistirao da se o islamu ima učiti na latiničnom pismu. Zagovarati u ovom vremenu da se mekteb kao osnovno islamsko obrazovanje treba realizirati na način kako su to radili naši očevi i djedovi je nazadno i toliko štetno da je teško i pomišljati na posljedice. Obrazovanje u mektebu mora biti ruku pod ruku sa obrazovanjem u školama ili bolje od toga. Našu djecu ne treba odvajati od kompjutera, već im trebamo proizvoditi alternativne i kvalitetne sadržaje. Čini mi se da je nama nekako draže kuditi mrak, umjesto da zasučemo rukave i počnemo paliti svjetla.

onlin

– Moraju li imami imati informatičku pismenost i moraju li proći neku obuku da bi mogli pratiti rad djece na Onlinemektebu?

Sijamhodžić: Korištenje Onlinemekteba je jako jednostavno. Sljedeća mektebska godina će, ako Bog da, biti godina edukacije muallima, mada smo potpuno sigurni da je izrazito visok procenat muallima već dovoljno informatički pismen da u potpunosti koristi Onlinemekteb. Korištenje Onlinemekteba neće biti ništa kompikovanije od korištenja Smart TV-a.

– Imate li neki savjet za roditelje kada su u pitanju njihova djeca i koristenje online mekteba?

Sijamhodžić: U edukaciji djeteta je primarna uloga roditelja. Kreiranje radnih navika kod djece nije nimalo lahko.  Najbolje je da u prvim godinama raditelji „uče“ s njima. Jednako tako i kod Onlinemekteba potrebna je roditeljska pomoć za djecu do trećeg razreda. Vjerovatno će neka djeca i ranije se osamostaliti u korištenju onlinemekteba, a neka kasnije.

I sam sam roditelj i znam da s djecom nije lahko. Onlinemekteb prati sve aktivnosti korisnika, te tako roditelj može da zna kada i koliko dugo je njegovo dijete koristilo Onlinemekteb, koje je vježbe radilo, kakve je rezultate postiglo,… Ove informacije mogu biti od velike važnosti za roditelje i muallime.

–  Uprava za vjerska pitanja Rijaseta Islaske zajednice je prihvatila Onlinemekteb kao zvaničan projekat Islamske zajednice. Koji su naredni koraci?

Sijamhodžić: Uprava će vjerovatno raditi na izradi novih ilmihala, na novom Nastavnom planu i programu. Onlinemekteb će te aktivnosti pratiti i prilagođavati tome vlastiti sadržaj i strukturu. Tokom mektebske 2015/16. godine će se, ako Bog da, završiti prva faza projekta, a ona podrazumjeva proizvodnju vježbi i kvizova za sve mektebske razrede. Uporedo s ovim će se raditi na edukaciji muallima.

Nadamo se da bi godina pred nama mogla rezultirati i značajnim brojem video-lekcija gdje bi se u video-klipovima od 3-5 minuta predstavljale praktične lekcije kao što je abdest, namaz, svakodnevni život vjernika od ustajanja do odlaska na spavanje. Siguran sam da je skoro nepoznato da je veliki broj muallima tokom svog muallimskog rada radio na raznim sadržajima, vježbama, kvizovima,… i osmišljavao kako da što kvalitetnije prenese mektebsko znanje na učenike. Neke od njih smo kontaktirali i do nekih imena tek dolazimo s namjerom da ih uključimo u realizaciju Onlinemekteba i da njihovo iskustvo i materijale učinimo dostupnim drugim muallimima i svim korisnicima Onlinemekteba. Neka evo i ovo bude svojevrsni poziv da nam se jave.

About Fahrudin Sinanović

Comments are closed.

Scroll To Top